ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕ ျမိဳ႕နယ္ဓမၼစကူးလ္မ်ား ေရရွည္တည္တံ့ျပန္႕ပြားတိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးေရးေကာ္မတီ

Friday, April 22, 2016

နာကိုး ​ေတာင္​း႐ွစ္​​ သာဓုတစ္​ ​ေမးခြန္​းအ​ေျဖ

“နာကိုးေတာင္းရွစ္၊ သာဓုတစ္၊ ေဟာလစ္အသေခ်ၤ” ဟူေသာစကားကို ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာတို႔၌ မပါေၾကာင္း ေရွးယပ္လွဲတရားစာ စသည္တို႔၌သာေတြ႔မိေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔ ေျဖၾကားဖူးေလၿပီ။
(ဂါထာအေနျဖင့္ ဤသို႔ရွိသတဲ့–
န၀ကပၸံ သုတဓမၼံ ၊ အ႒ကပၸဥၥ ယာစိေတာ၊
ဧေကာ ကေပၸါ ႏုေမာဒနာ၊ ေဒသိေတာ စ အသေခ်ၤေယာ။)
ေရွးဦးစြာ လကၤာပါအတိုင္း အက်ဳိးရႏိုင္,မရႏိုင္ မစိစစ္မီွ၊ ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာတို႔၌ လာေသာ တရားနာျခင္း စသည္တုိ႔၏ အက်ဳိးတရားတို႔ကို ေဖာ္ျပခ်င္ပါသည္။

နာ-ကိုး
အဂၤုတၱိဳရ္ ပါဠိေတာ္၊ ဓမၼႆ၀န သုတ္တြင္ တရားနာျခင္းျဖင့္ အက်ိဳးငါးပါး ရႏိုင္ေၾကာင္း ေအာက္ပါ အတိုင္းေဟာေတာ္မူထား၏။
ရဟန္းတို႔ တရားနာျခင္း၌ ၊ အာနိသင္တို႔သည္ ဤငါးမ်ိဳးတို႔တည္း-
အဘယ္ငါးမ်ိဳးတို႔နည္းဟူမူ-
  1. မၾကားဘူးသည္ကို ၾကားနာရ၏၊
  2. ၾကားဘူးသည္ကို ျဖဴစင္ေစ၏၊
  3. ယုံမွားမႈကုိ ကူးေျမာက္ႏိုင္၏၊
  4. အယူကိုေျဖာင့္မွတ္စြာ ျပဳႏိုင္၏၊
  5. ထိုသူ၏ စိတ္သည္ ၾကည္လင္၏။
ရဟန္းတုိ႔ တရားနာၿခင္း၌ အာနိသင္တုိ႔သည္ ဤငါးမ်ိဳးတုိ႕တည္းဟု-(မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ (အင္၊ျမန္၊၂၊၂၇၂)
ထုိ႔ျပင္ တရားေတာ္ကုိ ၾကားနာျခင္းဟူေသာ ေသာတသာ၀န၊ ႏႈတ္ျဖင့္ သရဇၥ်ာယ္ျခင္းဟူေသာ ပရိစိတ၊ စိတ္ျဖင္႔ အဖန္ဖန္ၾကံစည္ျခင္းဟူေသာ မနသာအႏုေပကၡိတ၊ပညာျဖင္႔ ေကာင္းစြာထုိးထြင္း၍ သိျခင္းဟူေသာ ဒိ႒ိယာသုပနိ၀ိဒၶ၊ ဤေလးပါးေသာကိစၥတုိ႔ျဖင္႔ ေကာင္းစြာ အားထုတ္အပ္သည္ရွိေသာ္ ေလးပါးေသာ အက်ိဳး တရားတုိ႔ကုိ ရႏုိင္ေၾကာင္းအဂၤုတၱိဳရ္၊ စတုကၠနိပါတ္၊ ေသာတာႏုဂတသုတ္တြင္ ေဟာေတာ္မူထား၏။ (အင္၊ျမန္၊၁၊၅၁၉)
ေလးပါးဟူေသာ္ကား-….
၁။ေမ႔ေလ်ာ့သည္ျဖစ္၍ လုုူ႔အျဖစ္ကုိ စြန္႔ရသည္ရွိေသာ္ အထက္နတ္ျပည္၌ျဖစ္ရ သျဖင္႔ ေရွးဘ၀၌ၾကားနာအပ္ အားထုတ္ အပ္ေသာ ပရိယတၱိတရားရွိေသာပုဂၢဳိလ္သည္ ၾကည္လင္ေသာေၾကးမုံျပင္၌ထင္ေသာ မ်က္ႏွာ ရိပ္ကဲသို႔ အလုိလုိပင္ ထင္ျခင္းသုိ႔ ေရာက္သျဖင္႔ မဂ္ညဏ္၊ ဖုိလ္ညဏ္၊ န္ိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳရျခင္းတစ္ပါး။
၂။မိမိအလုိလိုပင္ တန္းခု္ိးၾကီးေသာရဟန္းတုိ႔ေဟာေျပာ၍ ထပ္မံနာရျပန္ေသာအခါ၌ လိမၼာေသာေယာက်္ား သည္ အရပ္တစ္ပါး၌ စည္ၾကီးသံကုိၾကားသည္ရွိေသာ္ ၾကားေသာခဏ၌စည္းၾကီးသံဟု မေတြမေ၀ သိႏုိင္ သကဲ႔သုိ႔ တရားသံကုိၾကားရေသာခဏ၌ မေတြမေ၀သ္ိသျဖင္႔ေလာကုတၱရာ တရားအထူးကုိ ရျခင္းတစ္ပါး။
၃။တန္းခုိးၾကီးေသာရဟန္း မေဟာေသာ္လည္း သုဓမၼာသဘင္၌ သနကၤုရျဗဟၼာ သိၾကားမင္းတုိ႔ ေဟာေျပာ၍ ၾကားနာရေသာ ခဏ၌ မဂ္ဖုိလ္ရျခင္းတစ္ပါး။
၄။ထုိ႔သုိ႔ပင္ မဟုတ္ေသာ္လည္း အေပါင္းအေဖာ္နတ္္တို႔ သတိေပး၍ မဂ္ဖုိလ္ရျခင္းတစ္ပါး။ ဤေလးပါးတုိ႔တည္း။
အထက္ပါေဖာ္ျပခ်က္တုိ႔တြင္ ဓမၼႆ၀နသုတ္လာ ငါးပါးေသာအက်ိဳးတရားတုိ႔သည္ ယခု မ်က္ေမွာက္ ဘ၀အတြက္ျဖစ္၏။ ေသာတာႏုဂတသုတ္လာ ေလးပါးေသာအက်ိဳး တရားတုိ႔သည္ ေနာင္တမ လြန္ဘ၀ အတြြက္ျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္ ထုိအက်ိဳးတရားတုိ႔ကုိ လူတုိင္း မုခ် အလြယ္တကူ ရႏုိင္ၾကသည္ မဟုတ္ကုန္။
အဂၤုတၱိဳရ္၊ ပဥၥကနိပါတ္၊ ဒုကၠထာသုတ္၌ ေဟာေတာ္မူသည္႔အတုိင္း သဒၵါ၊ သီလ၊ သုတ၊ စာဂ၊ ပညာ မရွိသူတုိ႔အား ထုိသဒၶါစေသာတရားတုိ႔သည္ မေကာင္းေသာ စကားတုိ႔သာျဖစ္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိသူမ်ိဳးတုုိ႕အား ထုိသဒၶါတရားစသည္ႏွင့္စပ္ေသာ တရားစကားတုိ႔ကုိ ၾကားနာရေသာ အခါ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ျခင္း ပီတ္ိပါေမာဇၨစသည္မျဖစ္၊ ႏွလုံးမသာယာျခင္း ေဒါမနႆ စသည္ တုိ႔သာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ထုိသူမ်ိဳးတုိ႔အား တရားနာရျခင္း အက်ိဳးတရားတုိ႔ ၿပည္႔ျပည္႔၀၀ မျဖစ္ပြားၾကကုန္။
အက်ိဳးတရားခံစားၾကရသူတုိ႔တြင္လည္း ဤဘ၀မဂ္ဖုိလ္ ရထုိက္သုူတုိ႔သည္ ဤဘ၀၌ပင္ မဂ္ဖုိလ္ကုိ ရႏုိင္ၾကကုန္၏။
ဤဘ၀၌ မဂ္ဖုိလ္မရထုိက္သူ အခ်ိဳ႕သည္ ေနာက္ဘ၀၌ မဂ္ဖုိလ္ရႏုိင္ၾကကုန္၏။ အခ်ိဳသူတုိ႕အား အထုံ၀ါသနာ အေနအားျဖင္႔သာ ျဖစ္ကုန္၏။ သုိ႔ရကား တရားနာရျခင္း၏ အက်ိဳးတရားတုိ႔က္ုိ ဘ၀ျဖင္႔ပုိင္းျခား၍ မျဖစ္ႏုိင္ ပါေခ်။
ေတာင္း ရွစ္


ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားမေဟာမီ ၀တ္အဖြဲ႔ ၊ နိဗၺာန္ေဆာ္၊ ပန္းဒကာ စသူတုိ႔က မိမိတုိ႔ရရွိထားေသာ တရားေတာင္းလကၤာမ်ားျဖင္႔ တရားေဒသနာမ်ား ခ်ီးျမႇင္႔ေဟာၾကားေတာ္မူပါရန္ ရြတ္ဆုိေတာင္းပန္ၾကကုန္၏။ သုိ႔ရာတြင္ ထုိသူတုိ႔အား တရားေတာင္းသူ အစစ္ဟု မဆုိႏုိင္ကုန္။ ထုိသူတုိ႔ မေတာင္းပန္လွ်င္လည္း တရား ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေအာင္တာ၀န္ယူပင္႔ဖိတ္သူ၊ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္သူ အလွဴရွင္ တုိ႔က ေလွ်ာက္ထားေတာင္း ပန္ၿပီး ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ေဟာမည္ပင္ျဖစ္၏။ ထုိေၾကာင္႔ ထုိဓမၼဒါန ကုသုိလ္ရွင္ စီၤစဥ္ေဆာင္ရြက္ သူတုိ႔သာ မူလတရားေတာင္းသူတို႔ ျဖစ္ကုန္၏။ ထုိသူတုိ႔သည္ တရားေဟာ သူႏွင္႔မျခား ဓမၼဒါန ကုသုိလ္တရားတုိ႔ ႔ ျဖစ္ပြားရရွိၾကကုန္၏။
မွန္၏။ ကုသုိလ္အမွဳ၌ျဖစ္ေစ၊ အကုသုိလ္အမွဳ၌ျဖစ္ေစ ကုိယ္တုိင္ျပဳသူ (သာဟတၱိက) ေစခုိင္းတုိက္တြန္းသူ (အာဏတၱိက) အက်ိဳးျပ၍ ခ်ိီးမြမ္းသူ (၀ဏၰဘာသန) ေက်နပ္သေဘာက်သူ(သမႏုညာ)တုိ႔အား ထပ္တူအက်ိဳးရႏုိင္ေၾကာင္း အဖြင့္အ႒ကထာမ်ား ႏွင့္အညီ ေရွးဆရာတုိ႔ ဤသုိ႔လကၤာဖြဲ႔ဆုိျပေတာ္မူထား၏။
“ကမၼပထ၊ ဆယ္ပါးျပ၌၊ ႏွစ္၀ ဒု-သု၊ ကုိယ္တုိင္ျပဳႏွင္႔၊ သူတုိ႔ေစျငား၊ ရႊင္အားႏွစ္သက္။ ခ်ီးမြမ္းျမြက္ ဟု၊ ေလးခ်က္ဆီလီ၊ ေလးဆယ္စီတည္း၊ မွ်ညီ ျပစ္က်ိဳး၊ တူရုိးအဟုတ္၊ျမတ္သမၺဳဒ္တုိ႔၊ မယုတ္မပို၊ ေဟာမိန္႔ဆုိခဲ႔။ (မဃေဒ၀၊၂၃၀)
ဓမၼဒါနကုသိုလ္ရွင္ဟု ေခၚဆိုၾကေသာ တရားပြဲျဖစ္ေျမာက္ရန္ မတည္လွဴဒါန္းသူ အလွဴရွင္သည္ ဓမၼကထိက ပုဂၢိဳလ္အားလည္း ဓမၼေဒသနာကုသိုလ္ျဖစ္ေစသူ တရားနာပရိသတ္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔အားလည္း ဓမၼႆ၀နကုသိုလ္ျဖစ္ေစသူ တရားေဟာသူ တရားနာသူ စီစဥ္သူအားလံုးတို႔အား အာမိသဒါန ဓမၼဒါန တို႔ကို ျဖစ္ပြားေစသူ ျဖစ္သျဖင့္ လြန္စြာေက်းဇူးမ်ားလွ၏။
သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔ေတာင္းပန္သူ တိုက္တြန္းသူမ်ား ဘ၀ေပါင္းမည္မွ်အက်ိဳးေပးႏိုင္၏ ဟု ဘ၀ျဖင့္ ပိုင္းျခား၍ ေဟာျပေသာ ေဒသနာတို႔ကို မေတြ႔ရေပ။ ေမးခြန္းပါ တရားနာျခင္း၊ ေဟာျခင္း ေတာင္းပန္းျခင္း သာဓုေခၚျခင္း အမႈတို႔သည္ ဒါန သီလ ဘာ၀နာ ဟု ကုသိုလ္အမႈ႔ သံုးခုရိွရာတြင္ ဘာ၀နာကုသိုလ္တြင္ စာရင္း၀င္၏၊ ဘာ၀နာကုသိုလ္၏ ပန္းတိုင္သည္လည္း မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ ျမန္ျမန္ရရန္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အက်ိဳး တရားတို႔ကို ဘ၀ျဖင့္ ပိုင္းျခားျပစရာ မလိုဟု ယူဆပါသည္။
သာဓု တစ္


တရားနာရာ၌ သာဓုေခၚရျခင္း၏ အက်ိဳးျပ ၀တၳဳသက္ေသတစ္ခုကို အဂၤုတၱိဳရ္ အ႒ကထာမွ ထုတ္ႏွဳတ္ျပပါမည္။
ျမတ္စြာဘုရားသခင္ သာ၀တၳိျပည္မြန္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ကိန္းေအာင္းေမြ႔ေလ်ာ္ စံေပ်ာ္ေတာ္မူခိုက္ တစ္ေယာက္ေသာ သူေဌးသမီး၏ လင္ေယာက္်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေဒသနာကို ၾကားနာရ၍ “ ဤတရားကို လူ႔ဘ၀ျဖင့္ ျဖည့္က်င့္ျခင္းငွါ မလြယ္ကူ” ဟု ယူဆကာ ပိ႑ပါတ္ဓုတင္ေဆာင္ ရဟန္းတစ္ပါး၏ အထံ၌ ရဟန္းျပဳေလ၏။
ထိုသူ၏မယားကို ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးက သိမ္းပိုက္ကာ ကိုယ္လုပ္ေမာင္းမအရာ၌ ထားေလ၏။ တေန႔ေသာအခါ ၾကာညိဳပန္းတစ္စည္းကို ယူ၍ ေမာင္းမတစ္ေယာက္စီအား ၾကာညိဳပန္း တစ္္ပြင္စီေပးေစ၏။ ထိုသို႔ေ၀ဘန္ရာတြင္ ထုိရဟန္း၀တ္သြားသူ၏ မယားေဟာင္းသည္ ပန္းႏွစ္ပြင့္ရေလ၏- ထိုေမာင္းမသည္ ၿပံဳးေပ်ာ္ၾကည္ႏူးကာ ပန္းတို႔ကို နမ္းရိူက္လွ်င္ လင္ေဟာင္းျဖစ္ေသာ ရဟန္းကို ေအာက္ေမ႔သတိရသျဖင့္ ငိုေၾကြးမိေလ၏။ မင္းႀကီးသည္ ထိုမိန္းမ၏ ၿပံဳးရီလိုက္ ငိုလိုက္ ျဖစ္ေနပုံကုိ ေတြ႔ျမင္၍ ေခၚကာေမးေလလွ်င္ “ၾကာညိဳပန္း ႏွစ္ပြင့္ရသျဖင့္ ၀မ္းသာကာ ျပံဳးရယ္မိေၾကာင္း ၾကာပန္းကို နမ္းရိႈက္စဥ္ ခံတြင္းမွ ၾကာညိဳပန္းနံထြက္ေသာ ယခုရဟန္းျပဳသြားၿပီျဖစ္ေသာ လင္ေဟာင္းကို သတိရသျဖင့္ ငိုေၾကြးမိေၾကာင္း အေၾကာင္းစံုကို ေလွ်ာက္တင္ေလ၏။
ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးသည္ သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ေမးျမန္း စစ္ေဆး၍ မယံုၾကည္ေသးသျဖင့္ ေနာက္ေန႔တြင္ နန္းေတာ္သို႔ ဘုရားအမွဴးရိွေသာ ရဟန္းသံဃာတို႔ကို ပင့္ဖိတ္၍ အလွဴႀကီးေပးကာ ဆြမ္းကိစၥၿပီးေသာအခါ၌ ထိုေမာင္းမကို ေမးျမန္းမွတ္သား၍ ဘုရားရွင္အား ရိွခိုးကာ “အရွင္ဘုရား၊ ရဟန္းအေပါင္းႏွင့္ တကြ ျပန္ၾကြေတာ္ မူပါ။
တပည့္ေတာ္တို႔အား ဤမည္ေသာရဟန္း တရားေဟာပါလိမ့္မည္”ဟု ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ (သူေဌးသမီး၏ လင္ေယာက်္ားျဖစ္ဘူးေသာ) ထိုရဟန္းကို ခ်န္ထား၍ ျပန္ၾကြေတာ္မူ၏။
မေထရ္သည္ အႏုေမာဒနာတရား ေဟာအံ့ေသာငွါ ပါးစပ္ဟလိုက္လွ်င္ပင္ နန္းေတာ္တစ္ခုလံုး နံ႔သာၾကဳတ္ ကဲ့သို႔ျဖစ္၍ အလြန္ေမႊးႀကိဳင္သြား၏။ မင္းႀကီးသည္ ေမာင္းမ၏ စကားကို ယံုၾကည္ သြားၿပီး ေနာက္ေန႔၌ ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ေလ၏၊
ျမတ္စြာဘုရားသည္ “ဤရဟန္းကား အတိတ္ေ၀းစြာ ေရွးအခါတုန္းက တရားစကား နာၾကားရသည္ရိွေသာ္ “သာဓုသာဓု” ဟု ေကာင္းခ်ီးႏုေမာ္ သာဓုေခၚလ်က္ ပတၱာႏုေမာဒန ကုသိုလ္ကို အရိုအေသ ျဖစ္ေစခဲ့ဖူးေလၿပီ ။ ထုိကုသိုလ္ အေၾကာင္းရင္းေၾကာင့္ ဤသို႔ေသာ အက်ိဳးအာနိသင္ကို ရရိွျခင္းျဖစ္၏။ ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။
(အံ၊ ႒၊ ၁၊ ၂၂ )
“သတည္း” ခ်တိုင္း ၀တၱရားအရ သာဓုေခၚရျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ တရားေတာ္၌ နားစိုက္ကာ ဓမၼရသ ေသာက္သံုးရသျဖင့္ အားရရႊင္လန္း ၀မ္းေျမာက္သည့္အေန ခ်ီးမြမ္းသည့္အေနျဖင့္ သာဓုေခၚႏိုင္လွ်င္ ၀ဏၰဘာသန ပတၱာႏုေမာဒန ကုသိုလ္တရားမ်ား ေဟာသူႏွင့္မျခား အလားတူ ရရိွႏိုင္သည္။
ေဟာလစ္ အသေခ်ၤ


သံယုတ္ပါဠိေတာ္ ကႎဒဒသုတ္တြင္ “ အမတံဒေဒါ စ ေသာ ေဟာတိ ၊ ေယာ ဓမၼမႏုသာသတိ။ “အၾကင္သူသည္ တရားေတာ္ကို ေဟာေဖာ္ညႊန္ျပ ဆံုးမ၏။ ထုိသူသည္ အၿမဳိက္နိဗၺာန္ကို ေပးလွဴသည္မည္၏” ဟု ဘုရား ရွင္ေဟာေတာ္ မူပါသည္။( သံ၊ ၁၊ ၂၉)
ယင္းသုတ္၏ အ႒ကထာ အဖြင့္တြင္ “ တရားေတာ္ကို ေဟာေဖာ္ညႊန္ျပ ဆံုးမျခင္း- အရ အေၾကာင္းအက်ိဳးကို အစဥ္အားျဖင့္ ဆံုးမျခင္း ပိဋကတ္သံုးပံု၏ အ႒ကထာကို ဖြင့္ဆိုျပသျခင္း၊ ပါဠိေတာ္ကို ပို႔ခ်ျခင္း၊ ကမၼ႒ာန္းတရား ညႊန္ၾကားျပသျခင္း၊ သူတစ္ပါးတို႔အား တရားနာေအာင္ ေသြးေဆာင္တိုက္တြန္းျခင္းတို႔ ပါ၀င္ေၾကာင္း ဖြင့္ဆို ရွင္းျပထား၏။ (သံ၊ ႒၊၁၊၇၉)
တဖန္ အမ်ားသိၿပီးျဖစ္ေသာ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္လာ “ သဗၺဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ ” (ခပ္သိမ္း ဒါန ဟူသမွ်တြင္ ဓမၼဒါန တရားအလွဴ ျမတ္ဆံုးဟူ၏။ ) ဟူေသာ ဂါထာပါဒ၏ အ႒ကထာအဖြင့္ကို အဓိပၸယ္သိသာရုံမွ် ဘာသာျပန္ျပရလွ်င္-ဤစႀက္ာ၀ဠာတိုက္အတြင္းမွသည္ ျဗဟၼာျပည္တိုင္ေအာင္ စည္ေ၀းတည္ေနေတာ္ မူကုန္ေသာ ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တို႔အား မြန္ျမတ္ကုန္ေသာ ဆြမ္း ၊သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး ဟူေသာ ပစၥည္းေလးပါးတို႔ကို ေပးလွဴရာ၏ ။
ထိုေပးလွဴအပ္ေသာ အာမိသဒါန ကုသိုလ္သည္ ထုိအစည္း အေ၀း၌ ေလးပါဒမွ်ရိွေသာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ကို ေဟာၾကားအပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္၏ ဓမၼဒါနကုသိုလ္ကို ၁၆-စိတ္(၀ါ) ၂၅၆ စိတ္ စိတ္၍ တစ္စိတ္ကိုမွ် မမီွႏိုင္။အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုဆိုအပ္ၿပီးေသာ ကုသိုလ္ႀကီးတို႔ကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ၾကျခင္း သည္ တရားေတာ္ကို နာရ၍သာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။
အကယ္၍သာ တရားေတာ္ကို မနာရသျဖင့္ အက်ိဳးအေၾကာင္းကို မသိျမင္ မယံုၾကည္ႏိုင္ၾကလွ်င္ ယာဂုတစ္ရႈတ္ ဆြမ္းတစ္ လုပ္ကုိမွ် လွဴႏိုင္ၾကလိမ့္မည္မဟုတ္ကုန္၊ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဓမၼဒါနသည္ ခပ္သိမ္းေသာ ဒါနတို႔ထက္ သာလြန္မြန္ျမတ္၏။
တစ္နည္းလည္း ဘုရားရွင္ႏွင့္ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔မွ တစ္ပါး ရြာသြန္းေနေသာ မိုးေရမိုးေပါက္ တို႔ကို ေရတြက္ျခင္းငွါ စြမ္းႏိုင္ေသာ ပညာႏွင့္ျပည့္စုံေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာအစရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ပင္ မိမိတို႔ အလိုလို ေသာတာပတၱိဖိုလ္စသည္တို႔သို႔ ေရာက္ျခင္းငွါ မတတ္ႏိုင္ကုန္ ။ အရွင္အႆဇိမေထရ္ စေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ တရားေဒသနာမ်ားကို နာၾကားရမွသာ မဂ္ဖိုလ္ရႏိုင္ၾကပါသည္ ။ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း အလွဴအားလံုးထက္ တရားအလွဴက သာ၍ျမတ္၏ ။
ဤမွ်ျဖင့္ ေဟာျခင္း နာျခင္းတို႔၏ အက်ိဳးတရားတို႔ကို အျမြက္မွ်သိရေပၿပီ။ နာကိုးေတာင္းရွစ္ စသည္ျဖင့္ ဘ၀ျဖင့္ ပိုင္းျခားျပေသာ အက်ိဳးတရားတို႔ကို ပိဋကတ္ေတာ္၌ တိုက္ရုိက္ မေတြ႔ရေသာ္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ဟု မမွတ္ယူေစလို၊ ထိုထက္သာ၏-ဟုပင္ ဆိုႏိုင္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ တရားနာရျခင္း ေဟာရျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဘ၀ကိုမုန္းကာ ဘ၀ဆံုး ေအာင္ အားထုတ္သျဖင့္ ျမန္ျမန္နိဗၺာန္ရႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္ ။

အားလံုးပဲစိတ္​၏ ခ်မ္​းသာျခင္​း ကိုယ္​၏က်န္​းမာျခင္​းႏွင္​့ျပည္​့စံုၾကပါ​ေစ။

လူမုန္​း (ဓမၼ​ေရာင္​စဥ္​)

ဥပုသ္​၏အႏွစ္​သာရႏွင္​့ ရက္​သတ္​မွတ္​ပံု


        ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္ေတြဟာ ဥပုသ္ေန႔ ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ ဘာသာေရးက်င့္စဥ္
တစ္ခုအေနနဲ႔  ဥပုသ္ေစာင့္ၾကပါတယ္။ ဥပုသ္ေစာင့္တယ္ဆိုတာ ဘာလုပ္တာလဲလို႔ သိရေအာင္
ဗုဒၶျမတစြာရဲ႕ မူရင္းရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို က်က်နန သိထားဖို႔

လိုအပ္ပါတယ္။ မိရိုးဖလာ ထံုးတမ္းစဥ္လာ မိဘေတြ ဥပုသ္ေစာင့္လို႔ လိုက္ၿပီးေစာင့္တတ္ၾကပါ
တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ အဓိပၸါယ္ကစၿပီး အက်ိဳးေက်းဇူးပါ အေလးအ
နက္သိဖို႔ လိုပါတယ္။ 
         ဥပုသ္ေစာင့္တယ္ ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာတင္ မကဘူး အျခားအျခားေသာ ဘာသာ
ေတြကလည္း ဥပုသ္ေစာင့္တယ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကိုသံုးကာ အသံတူမ်ား ရွိၾကပါတယ္။ တစ္ခါ
တစ္ရံ အသံတူေသာ္လည္း အဆံမတူဘူး ဆိုတာလို ရည္ရြယ္ခ်က္ အႏွစ္သာရပိုင္းမွာ ကြာျခား
မွဳေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အျခားဘာသာေတြလည္း သူတို႔ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔သူ အသံတူဥပုသ္
ေစာင့္ၾကပါတယ္။ 
        ဗုဒၶဘာသာ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ေလာဘေတြ ေလ်ာ့က်ဖို႔၊ ေဒါသ
ေတြ ေလ်ာ့က်ဖို႔၊ ေမာဟေတြ ေလ်ာ့က်ဖို႔ပါ။ ဆိုလိုတာက အကုသိုလ္ေတြ ေလ်ာ့နည္းသြားၿပီး
ကုသိုလ္ဘက္က တိုးသထက္ တိုးပြားလာေအာင္ အက်င့္တရား တစ္ခုကို ဒီေန႔ဒီရက္ အခ်ိန္
ကန္႔သတ္ၿပီးေတာ့ ေစာင့္သံုးေစာင့္ထိန္း ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
        ဒီေတာ့ နံနက္အခ်ိန္မွာ ရွစ္ပါးသီလကို ခံယူေဆာက္တည္ လိုက္ၾကတယ္။ ေဆာက္တည္
တယ္ ဆိုတာကလည္း ဒီအတိုင္း လိုက္နာမယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို စည္းကမ္းခ်ၿပီးေတာ့ ကိုယ္ႏုတ္
ႏွလံုး သံုးပါးလံုး ခ်ဳပ္တည္းၿပီးေတာ့ ေစာင့္စည္းတာပါ။
         ေရွးပိုင္းေခတ္ကာလေတြမွာ ၀ါတြင္း သံုးလလံုးလံုး ဥပုသ္ေစာင့္တတ္ ၾကပါတယ္။ ယခု
ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္၀ွမ္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္ေတြ ဥပုသ္ေစာင့္တာက လဆန္း ၈ ရက္
လျပည့္၊ လျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္၊ လကြယ္ရယ္လို႔ တစ္လမွာ ေလးသီတင္း သတ္မွတ္ၿပီး ဥပုသ္
ေစာင့္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ကလည္း “ ပဋိဇာဂရ ဥပုသ္ ” ဆိုၿပီးေတာ့ ဥပုသ္ေန႔ မေရာက္
ခင္ တစ္ရက္ႀကိဳၿပီးေတာ့ ေစာင့္ပါတယ္၊ ဥပုသ္ထြက္ တစ္ရက္ပိုၿပီးေတာ့ ေစာင့္ပါတယ္၊ ဥပုသ္
တိုင္း သံုးရက္ဆိုေတာ့ တစ္လမွာ ၁၂ ရက္ ေစာင့္တတ္ၾကပါတယ္။
       ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္ အခါကာလတုန္းက ေသာတာပန္ျဖစ္တဲ့ ၀ိသာခါေက်ာင္း
အမႀကီးေတြလို ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္းပဲ ဥပုသ္ကိစၥကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးထားၿပီး သီတင္း
ေန႔ဆို ဥပုသ္ေစာင့္ ႀကပါတယ္။ သူေတာ္စင္ သူေတာ္ျမတ္တို႔ကလည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အေနနဲ႔
ဥပုသ္ကိစၥကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးထားၿပီး  သီတင္းေန႔ဆို ဥပုသ္ေစာင့္ႏိုင္ၾကကာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသို႔
တိုင္ ရေရာက္ႏိုင္ၾကပါေစ ကုန္သတည္း။
 {ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵာမာလာဘိ၀ံသ
ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ“ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း အဓိပၸါယ္” တရားေတာ္ကို ကိုးကားေရးသားပူေဇာ္
ပါသည္။}
    (မွားယြင္းမွဳမ်ားရွိေသာ္ အစဥ္သနားေသာအားျဖင့္ သည္းခံခြင့္လႊတ္ေပးပါရန္ 
                    ဦးခိုက္ေလွ်ာက္ထားပါသည္ ဆရာေတာ္အရွင္သူျမတ္ဘုရား)


လူမုန္​း (ဓမၼ​ေရာင္​စဥ္​)

သၾကၤန္​ အ​ေၾကာင္​း သိ​ေကာင္​းစရာ

သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ဟူသည္ ျမန္မာျပည္အပါအ၀င္ အေရွ့ေတာင္ အာရွေဒသ၏ နွစ္သစ္ကုိ ၾကဳိဆုိသည့္အေနအားျဖင့္ က်င္းပသည့္ ပြဲေတာ္တခု ျဖစ္သည္။"ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ေျပာင္းေရႊ့ျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ရေသာ ပါဠိဘာသာ"သကၤႏၱ"၊ သကၠ တဘာသာ"သၾကၤႏ ၱ"တုိ့ကုိ တုိက္ရုိက္ ျမန္မာမွဳ႕ျပဳ၍ "သၾကၤန္"ဟု ေခၚဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏ ။


          သကၠတ ဘာသာစကားကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ သကၤႏၲ စကားလံုးဟာ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသေန ျပည္သူေတြရဲ့ ၀န္းက်င္ အေျခအေနေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားမႈ ရွိခဲ့တာကုိလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ျမန္မာတုိ႔ရဲ့ သႀကၤန္၊ ထုိင္းတုိ႔ရဲ့ ဆြန္ကရန္ (Song Kran)၊ ကေမၻာဒီးယား ခ်ဳိခ်နန္သေမး (Chol Chnam Thmey)၊ လာအုိတုိ႔ရဲ့ ဘီးမုိင္ (Bpee Mai) နဲ႔ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္ ဒုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔ရဲ့ ေရသဘင္ပြဲဆုိတဲ့ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္တုိ႔ဟာ တစ္ခုတည္းေသာ ရင္းျမစ္က ဆင္းသက္လာခဲ့တဲ့ ပြဲေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါေတာ့တယ္

သၾကၤန္အက်ဥ္း ဆုိလုိရင္း

-------------------------------------------
        အက်ဥ္းအားျဖင့္ေတာ့ အခ်င္း ယူဇနာ ၅၀၊ လံုးဝန္း ယူဇနာ ၁၅၀ ရွိၿပီး အတြင္းဘက္ကား ေ႐ႊ၊ အျပင္ဘက္ကား ဖလ္သားအတိနဲ႔ ၿပီးေသာ ‘ဘာဏုရာဇာ’မည္တဲ့ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္မင္းဟာ နဝင္းတစ္လံုးမွ ေနၿပီး နဝင္းတစ္လံုးဆီ၊ နကၡတ္တစ္လံုးမွ နကၡတ္တစ္လံုးဆီ၊ တစ္ရာသီမွ တစ္ရာသီသို႔ အစဥ္လိုက္ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္းကို အစြဲျပဳလို႔ သႀကၤန္ေခၚဆိုေၾကာင္း ေလာကီက်မ္းမ်ားအရ သိခဲ့ရပါတယ္။   ဒီိေတာ့ သၾကၤန္ဆုိတာ ေျပာင္းလဲျခင္း ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း လုိ႕ အက်ဥ္းအားျဖင့္ မွတ္ယူနုိင္ပါတယ္ ။

သၾကၤန္ အက်ယ္ သိမွတ္ဖြယ္

-----------------------------

          သၾကၤန္ရဲ႕  အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ဥ္းမွ်ျဖင့္ သေဘာေပါက္ နားလယ္ဖုိ႕ မလြယ္ကူဘူး ထင္မိပါတယ္  ။ ဒါေၾကာင့္ အက်ယ္ခ်ဲ ့ ေလ့လာၾကည့္တဲ့ အခါမွာေတာ့ ဤသုိ႕ အက်ယ္အားျဖင့္ ေလ့လာ သိရွိ မွတ္သားခဲ့ရပါတယ္   ။
           ဤကမၻာေျမၾကီးသည္ ေနကုိ ဗဟုိျပဳ၍ မိႆရာသီမွ စ၍ ျပိႆ၊ ေမထုန္၊ ကရက႗္၊ သိဟ္၊ ကန္၊ ျဗိစ ၦာ၊ ဓႏု၊ မကာရ၊မိန္ဟူေသာ ၁၂ ရာသီခြင္တုိ့သုိ့ အစဥ္လုိက္ကူးေျပာင္းလွည့္ ျပီးေနာက္ ရက္ေပါင္း ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန့္ျပည့္ေသာအခါ မိႆရာသီ အစျဖစ္တဲ့  
အႆ၀နီ နကၡတ္ ပထမပတ္သုိ့ စတင္ ၀င္ေရာက္ ပါတယ္.. ယင္းသုိ့ ရာသီခြင္တပတ္လည္ ၀င္ေရာက္စအခ်ိန္ကုိရာသီတခုမွ ရာသီတခုသုိ့ ကူးေျပာင္း ေသာေၾကာင့္"သၾကၤန္" က်သည္ဟုေခၚဆုိပါတယ္ ။

စူဠ မဟာ  သၾကၤန္အခါ

-------------------------

          တႏွစ္မွာ န၀င္းအေရအတြက္ ၁၀၈ န၀င္းျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၁၀၈ ၾကိမ္၊ နကၡတ္ ၂၇ လုံး ျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၂၇ ၾကိမ္၊ ရာသီ ၁၂ ခုျဖစ္၍ သၾကၤန္ ၁၂ ၾကိမ္ က်သည္၊ ၁၂ၾကိမ္ ကူးေျပာင္း သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါတယ္ 
          ဒါေပမဲ့ ယင္းကူးေျပာင္းျခင္း သုိ့မဟုတ္ သၾကၤန္က်ျခင္း တုိ့မွာ"သာမည ကူးေျပာင္းျခင္း" ျဖစ္၍ "အငယ္စား- စူဠသၾကၤန္" တုိ့သာ ျဖစ္ေနသည့္ အတြက္ လူတုိ ့က အေလးအနက္ မထားမၾကပါဘူး ။
          ျဂဳိဟ္အေပါင္းတုိ့၏မိခင္ျဖစ္ေသာ တနဂၤေႏြျဂဳိဟ္ ကုိသာ အေလးဂရုျပဳ ကာျဖင့္  ႏွစ္၊ လ၊ ရက္တုိ့ကုိ မွတ္သားၾက ေသာေၾကာင့္ တနဂၤေႏြျဂဳိဟ္ ေျပာင္းေရႊ့ ကူးေျပာင္း ျခင္းကုိ သာလွ်င္ "သၾကၤန္"ဟုလည္းေကာင္း၊ "သၾကၤန္ၾကီး- မဟာ သၾကၤန္"ဟုလည္းေကာင္း အေလး အျမတ္ျပဳ မွတ္သားလ်က္ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ ဆင္ႏႊဲ က်င္းပ ၾကပါတယ္ ။
           ထုိ့ေၾကာင့္ ဧျပီလအစပုိင္း သုိ့မဟုတ္အဆုံးပုိင္းရက္မ်ား တြင္ျဖစ္ေစ၊ ေမလ၊ ဇြန္လ၊ ဇူလုိင္လ မ်ားတြင္ျဖစ္ေစ က်င္းပေလ့ ရွိၾကေသာ အေနာက္ႏုိင္ငံ မ်ားေန ျမန္မာတုိ့၏ သၾကၤန္ပြဲမ်ား သည္ "မဟာသၾကၤန္ပြဲ " မဟုတ္ဘဲ "စူဠသၾကၤန္ပြဲ" မ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု သတိျပဳနားလည္ရမည္ျဖစ္ပါတယ္

 သၾကၤန္ ၾကဳိ..အက် ...အယူ အဆ
       တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွ သိၾကားမင္းသည္ သၾကၤန္က်ခ်ိန္မွာ လူ့ျပည္သုိ့ ေခတၱခဏ ဆင္းလာေလ့ရွိတယ္။ သိၾကားမင္း လူ ့ျပည္ဆင္းခ်ိန္ သည္ "သၾကၤန္က်ခ်ိန္"ျဖစ္၍...မဆင္းမီ တရက္ အလုိ သိၾကားမင္းကုိ ၾကဳိဆုိေသာ ေန႕ကုိေတာ့  "သၾကၤန္အၾကဳိေန့" ဟု ေခၚဆုိၾကတယ္ ဟု ယူဆ ေဖၚျပေလ့ ရွိပါတယ္ ။


သၾကၤန္က်ရက္  ဤသုိ႕တြက္

-----------------------------

        အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ သၾကၤန္က်မည့္ရက္ကုိ အလြယ္တကူ သိႏုိင္ေသာ နည္းမွာ လြန္ခ့ဲ ေသာႏွစ္ သၾကၤန္အတက္ရက္မွ စ၍ ေရတြက္လွ်င္ ၃၆၄ ရက္ေျမာက္ေန့သည္ ယခုေရာက္ဆဲ ႏွစ္၏ သၾကၤန္အက် ေန့ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။    အတိအက်အားျဖင့္ လြန္ခ့ဲေသာႏွစ္ သၾကၤန္က်ေသာေန့ ရက္အခ်ိန္မွ ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္ ၃၇ စကၠန့္ျပည့္ေသာအခ်ိန္ေန့ရက္သည္ ယခု ေရာက္ဆဲႏွစ္၏ သၾကၤန္အက်ေန့ ျဖစ္ပါတယ္ ။

          သၾကၤန္ပုံျပင္္ ဖတ္လုိလ်ွင္

          --------------------------

           တခါက သိၾကားမင္းႏွင့္ ျဗဟၼာမင္းတုိ႔ ၂ ေယာက္ စကားလက္ဆုံ ေျပာၾကရာ ကႆပ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ မတုိင္ခင္က လူ႔ျပည္၌ တစ္ပါတ္လွ်င္ ၈ ရက္ရွိ ခဲ့ျပီး ယခုအခါ ၇ ရက္သုိ႕ ေျပာင္းသြားျပီ ျဖစ္ေၾကာင္း သိၾကားမင္းက ေျပာေလရာ ျဗဟၼာမင္းက မျဖစ္ႏုိင္ဘူးဆုိကာ ျငင္းခုံ ၾကပါသတဲ့ ။
           ထုိ႔ေနာက္ ရွဳံးတဲ့သူ က ေခါင္းျဖတ္ေၾကး ဟု သတ္မွတ္ကာ လူျပည္သုိ႔ ဆင္းျပီ ထုိအခ်ိန္က သီလ၊ သမာဓိႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ ရေသ့ထံတြင္ အဆုံးအျဖတ္ ခံယူပါသတဲ့ ။ အဘိဥာဏ္ရ ရေသ့က ယခုအခါတြင္ လူျပည္တြင္ တနဂၤေႏြအစ စေနအဆုံး ၇ ရက္သာ ရွိေတာ့သည္ဟု အဆုံးအျဖတ္ေပးခဲ့ေလသတဲ့။
           ျဗဟၼာမင္းလည္း သူ႔ကတိအတုိင္း သူ၏ဦးေခါင္းကုိ အဓိဌာန္ျဖင့္ ျဖတ္ျပီး သိၾကားမင္းလက္သုိ႕ ေပးအပ္လုိက္ပါတယ္ ။
          ထုိ ျဗဟၼာ ဦးေခါင္းျပတ္ၾကီး သိၾကားမင္း လက္ထက္ထဲသုိ႕ ေရာက္သည့္အခါမွ သိၾကားမင္းမွာ စဥ္းစားမိသည္မွာ......။  ေျမေပၚခ်ထားလွ်င္ ၇ ႏွစ္ ကမၻာမီးေလာင္ ျပီး မုိးေခါင္လိမ့္မည္ ေရ တြင္ ထားပါက လည္း သမုဒၵရာ ၇ စင္းမွ ေရမ်ား ခန္းေျခာက္သြားလိမ့္မည္ လုိ႕ပါပဲ ..ဒီေတာ့ ေျမမွာလဲ မထား..ေရ သုိ႕လုိ႕ မပုိ႕ေတာ့ပဲ ့ နတ္သမီး ၇ ေယာက္မွ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ေယာက္ၾက ျဗဟၼာဦးေခါင္းကုိ ကုိငထား္ထားရန္ တာ၀န္အပ္နွံေပးထားလုိက္ပါေတာ့သတဲ့ ။
           ထုိ နတ္သမီးေတြရဲ႕ တစ္ဦးနဲ ့တစ္ဦး ဦးေခါင္းကုိင္ရန္ အလႊဲအေျပာင္း ကုိလည္း သကၤႏၱ ဟုိ ေခၚျပီး ထုိမွ ေရြ႕ေလ်ွာ ဆင္းသက္ရာမွ သၾကၤန္ဆုိတာ ျဖစ္လာပါသတဲ့
          ျမန္မာျပည္တြင္ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ထုတ္ေဝတဲ့ သႀကၤန္စာမ်ားမွာလည္း ျဗဟၼာမင္းႀကီးရဲ႕ ဦးေခါင္းကို လႊဲေျပာင္းေပးေနပံုကို ေဖာ္ျပေလ့ရွိတာ သတိျပဳမိပါတယ္။
   ဘာပဲေျပာေျပာ သႀကၤန္ဆိုတာ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း အဓိပၸာယ္လို႔သာ လြယ္လြယ္ မွတ္လိုက္ၾကပါစို႔ေနာ္။

ျမန္မာသၾကၤန္ပြဲေတာ္မ်ား အစ ...ပုဂံေခတ္က

---------------------------------------------

          ေရွးမွတ္တမ္းမ်ားအရ ေရကစားပြဲေတာ္ကုိ ပထမဆုံး စတင္ခဲ့သည့္ ဘုရင္မွာ ပုဂံေခတ္ နရသီဟပေတ့မင္း လက္ထက္တြင္ ဟု သိရပါတယ္။ ထုိမင္းသည္ ေရကစားပြဲေတာ္တြင္ သူ၏မိဖုရား ေစာလုံ ကုိ အရွက္ကြဲေအာင္ စေနာက္မိခဲ့သျဖင့္ ေစာလုံမွ ထမင္းပြဲတြင္ အဆိပ္ထည့္ကာ လုပ္ၾကံ သည္အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါေတာ့တယ္ ။
          အခ်ိန္မွီ သိရွိသျဖင့္ ဘုရင့္အသက္ မေသခဲ့ေသာ္လည္း မိဖုရားေစာလုံကုိေတာ့ မီးက်ီးခဲ ရဲရဲတြင္ မီးကင္ သတ္ေစခဲ့ပါတယ္ ။သၾကၤန္ အစ၏ ေၾကကြဲစရာ မွတ္တမ္းေလးတစ္ခုဟုသာ ဆုိပါရေစ

ေရွာင္ၾကဥ္ဖြယ္ရာ အျဖာျဖာ

-----------------------------------------------
          ဟုိးတစ္ခ်ိန္က ေရွးပညာရွိႀကီးေတြ ဟာ အတာႏွစ္ဦးမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ရ မယ့္ ဓေလ့တခ်ိဳ႕မွတ္သားဖြယ္ ေဖာ္ ထုတ္သြားခဲ့တာကုိ သတိရဆင္ျခင္ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။   အဲဒါေတြကေတာ့ အတာသႀကၤန္အခါတြင္
          ႐ုဒံ- ငုိေၾကြးျခင္းကုိေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေမထုနၪၥ-ေမထုံမွီဝဲျခင္းကုိေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မံသံ -ဟင္းမ်ဳိးစိမ္းကုိ ဝယ္စားျခင္းမွေသာ္လည္းေကာင္း၊ သူရ-ေသရည္ေသရက္ေသာက္ျခင္း ကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ေကာေဓာစ -အမ်က္ထြက္ျခင္းကုိေသာ္လည္း ေကာင္း၊ ႐ုဓံ- ေသြးထုတ္ျခင္းကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေတလိကံ- ေဆးဆီလိမ္းျခင္းကုိေသာ္လည္း ေကာင္း၊ နေကရ-မျပဳရာ၊ မေရာင္း အပ္။ဣမာနိဒသ ကမၼာနိ- ဤသုိ႔ ဆယ္ပါးေသာအမႈတုိ႔ကုိ၊ သေကၠာပိ -သိၾကားမင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပရိဇၨေယ-ဖဲၾကဥ္ရာ၏။ ျမန္မာသက္သက္အေနျဖင့္ ေဖၚျပရမူ
          (၁) ငုိေၾကြးျခင္း၊ ပူေဆြးျခင္း။ 
(၂) လိင္ဆက္ဆံျခင္း။
(၃) သူတပါးအသက္သတ္ျဖတ္ျခင္း။
(၄) အရက္၊ မူးယစ္ေဆး၀ါး သုံးစြဲျခင္း။
(၅) စိတ္ဆုိးျခင္း၊ ခုိက္ရန္ျဖစ္ျခင္း။
(၆) ေသြးေဖာက္၊ ေသြးထုတ္ျခင္း။
(၇) ဆီလိမ္း၊ ေဆးလိမ္းျခင္း။ 
(၈) သစ္ပင္ခုတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ထင္းခုတ္ျခင္း။
(၉) ကုန္ပစၥည္း၀ယ္ယူသုိေလွာင္ျခင္း။
(၁၀) ကုန္ပစၥည္းေရာင္းခ်ျခင္း၊ ဆုိင္ထြက္ျခင္း တုိ႕ ျဖစ္ပါတယ္

          ထုိ(၁၀)ပါးေသားအမွဳ႕တုိ႕ကုိ မၾကဥ္ေရွာင္ေသာသူတုိ႔ အား နတ္သိၾကား မင္းတုိ႔သည္ ေခြးသေရေပၚတြင္ မွတ္တမ္းသြင္းကာ မေကာင္းေသာၾကည့္ျခင္းျဖင့္  လူဆုိးစာရင္းသြင္း  မွတ္တမ္းတင္ျခင္း ခံရတယ္လုိ႕ မွတ္သားရပါတယ္
          ဒါေၾကာင့္ ပ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြမွာ ”မဂၤလာစကား၊လကၤာၾကားအံ့၊ ေၾကာ္ၾကားစုံေစ၊ သႀကၤန္ေန႔၌ မေတြ႕ေဝးစြာ၊ ေရွာင္ကုန္ရာသား၊ မသာႏွလုံး၊ ညႇိဳးခ်ဳံးစုိးရိမ္၊မၿငိမ္ပူေဆြး၊ ငုိေၾကြးကုန္ထ၊ ကာမအရွာ၊ ေမထု နာႏွင့္ ပါဏာသတ္ပုတ္၊ ေသာက္ ထုတ္ရက္မ၊ မ်က္ထြက္မာန၊ ပဋိယ ႏွင့္ေဒါသမလြတ္၊ ဆီပြတ္လိမ္းဆင္၊ သစ္ပင္ခုတ္ျဖတ္၊ သတ္ခတ္တုန္ ေရွာင္၊ အေရာင္းအဝယ္၊ ဤတစ္ ဆယ္ကုိ၊ လူ႔ဝယ္ နတ္ခြင္၊လူလုိစင္ ထား၊ျမင္းမုိရ္ဖ်ားဝယ္၊ သိၾကားေသာ္ မွ၊ မျပဳရရာ၊ က်မ္းလာေသာအား၊ လကၤာၾကားသည္။ ဤကားသႀကၤန္ အလုိတည္း” အဲသလုိစပ္ဆုိ ထားခဲ့ ပါတယ္။
          သၾကၤန္အတြင္းမွာ မေကာင္းေသာ အျပဳ အမူ အေျပာအဆုိ အၾကံစည္ေတြကုိ ေရွင္ၾကဥ္ရပါတယ္ ။

သၾကၤန္ခ်ိန္ခါ ျပဳဖြယ္ရာမ်ား
        "မဟာသၾကၤန္" ႏွင့္ တြဲဖက္၍ "အတာ" ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၊ "အတာစား "ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ တုိ့ကုိ ေျပာဆုိ သုံးစြဲ ေနတာကုိ ေတြ့ရပါမယ္ ။
        "အတာ"ဟူသည္ ေလာကီ အလုိ ဒဏ္သင့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ "အႏ ၱ-အဆုံး End"ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္မွ "အတာ" ျဖစ္လာသည္ဟုလည္း ၾကံဆ ၾကပါတယ္ ။
  ယင္းအလုိ အားျဖင့္ "အတာ"ဟူသည္ " ေနာက္ဆုံး ကာလ၊ အက်ပုိင္း ကာလ" ကုိ ဆုိလုိပါတယ္ 


အတာရက္ကုိ ဤသုိ႕ဆုိ 

-------------------------

"အတာရက္"မွာ သၾကၤန္ အတက္ရက္ ျဖစ္၏။ႏွစ္တႏွစ္၏ေနာက္ဆုံးရက္ပင္ ျဖစ္တယ္ ။ သၾကၤန္အတက္ရက္ႏွင့္ ေမြးေန့ တုိက္ဆုိင္သူမ်ားသည္ "အတာသင့္"သူမ်ား ျဖစ္ လာပါတယ္္။
ဒါကုိပင္ အတာစားသည္ ဟု ေျပာဆုိ သုံးစြဲေနၾကပါေသးတယ္ ။
          အတာစားသည့္  ေန႕နံသားသမီးတုိ့သည္ အတာတက္ မည့္ အခ်ိန္အတိအက်တြင္ "အတာစား" ရပါတယ္္။ "အတာစား" ဟူသည္ အတာတက္ခ်ိန္မွာ ေကာင္းမြန္သန့္ရွင္းစြာ၀တ္စားဆင္ယင္လွ်က္ အေရွ့ေတာင္အရပ္သုိ့ မ်က္ႏွာမူကာ ပူေဇာ္ရုိေသ ထုိက္သူမ်ားကုိ လွဴဖြယ္ ပစၥည္းတုိ့ျဖင္ ဆက္ကပ္ ျခင္း စသည္ျဖင့္ ေဖၚျပထားတာေတြ ေလ့လာ ဖတ္ရွဳ႕ရပါတယ္

အတာစားျခင္းအက်ဳိး   အမ်ဳိးမ်ဳိး

------------------------------

အတာစားျခင္း၏အက်ဳိးကား----- အတာပုည၊ ကုသလကုိ၊ ျပဳၾက ကုန္ေသာ၊ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတုိ့သည္ "အတာကမၼံ ကေရာႏ ၱႆ မဟာေဘာဂံ မဟာသုခံ မဟပၹလံ စတုဒၵိသံ ေ၀ရီေဇယ်သုမဂၤလံ" ဟု ေရွးပညာရွိတုိ႕ ေရးဖြဲ ့ခဲ့သည္နွင့္ အညီထုိက့ဲသုိ့ ရတနာ သုံးပါး စသည္တုိ့အား လွဴဒါန္း ပူေဇာ္ၾကေသာ သူတုိ့ သည္ ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာ မဂၤလာ တရား ျပန့္ပြား တုိးတက္ ျပည့္စုံ ကုန္ ရာသည္။" ဟု မွတ္သားရဖူးပါတယ္..

အတာအုိး အတာပန္း .....

-------------------------

          အတာအုိးကို သၾကၤန္ကုိ ေစာင့္ၾကဳိ သည့္အေနျဖင့္ သၾကၤန္ မက်ခင္ ၾကဳိတင္ ျပင္ဆင္ ရသည္။ 
(၇) ရက္သားသမီးတုိ႕ အတြက္ ရည္ရြယ္၍ ပန္း ၇ မ်ဳိးျဖစ္ေစ၊ အညြန့္ ၇ မ်ဳိးျဖစ္ ေစ ေရျပည့္အုိးမွာ ထည့္ၾကေလ့ ရွိပါတယ္ ။
         စာေရးသူတုိ႕ အညာနယ္မွာေတာ့ သၾကၤန္က်သည္ႏွင့္ တျပဳိင္နက္ အတာအုိးမွ ေရကုိ သြန္၍ သၾကၤန္ပန္း၊ သၾကၤန္ အညြန့္တုိ့ကုိ အိမ္ဦး ၀င္းထရံ စသည္တုိ့၌ ထုိးစုိက္ကာ နွစ္သစ္မွာ ေဘးရန္္ကင္းကြာ  ကုိယ္စိတ္နွစ္ျဖာ က်န္းမာ ခ်မ္းသာဖုိ႕ ဆုေတာင္းဆုယူျပဳေလ့ရွိပါတယ္  .။

 ဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာ ျပဳလုပ္ၾကျခင္း

-------------------------------------

         သၾကၤန္ ေရာက္ျပီဆုိပါလ်ွင္ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာကုိလည္း ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္  ။ သၾကၤန္ ဟူသည္ ဗသွ်ဴသၾကၤန္၊ အာရာမသၾကၤန္၊ သမႏ ၱသၾကၤန္ ဟု ၃ မ်ဳိးရွိပါတယ္ ။
ဗသွ်ဴ သၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္ မ၀င္မီ ဦးေခါင္းေဆး ၾကရသည္။ 
အာရာမသၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္၀င္ဆဲမွာ ဦးေခါင္း ေဆးၾက ရသည္။
သမႏ ၱသၾကၤန္ျဖစ္က သၾကၤန္က်ျပီး ၂၄ မိနစ္မွာ ဦးေခါင္းေဆးၾကရ သည္။
(သမႏ ၱသၾကၤန္ျဖစ္က တနာရီလြန္မွ ဦးေခါင္း ေဆးၾက ရသည္ဟုလည္း ပညာရွင္တုိ့ ဆုိၾကပါ၏။) 
သၾကၤန္ အမ်ဳိး အစား ၁၂ မ်ဳိးဟုလည္း သုေတသန သရုပ္ျပ အဘိဓာန္မွာ ေတြ့ရ၏။          
ေရွးျမန္မာတုိ့သည္ မိမိတုိ့၏ ကုိယ္အဂၤါတြင္ အျမင့္ျမတ္ဆုံး ျဖစ္ေသာ ဦးေခါင္းတြင္ ႏွစ္ေဟာင္းက ကပ္ျငိစြဲ က်န္ေနေသာ အညစ္အေၾကး မ်ား ႏွစ္သစ္သုိ့ ဆက္လက္ မပါရွိေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာ ျပဳခ့ဲၾကျပီး အတိတ္ေကာင္း ယူကာ  ကုိယ္စိတ္ သန့္ရွင္းမႈကုိ အက်ဳိးျပဳရာ ေရာက္သည္ဟု ယူဆခ့ဲၾကပါတယ္ ။

        ဦးေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳလုပ္ေသာေၾကာင့္ အက်ဳိးရပုံကုိ သၾကၤန္စာမ်ားတြင္ ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပ ထားပါတာကုိ ဖတ္ရွဳ႕ မွတ္သားရဘူးပါတယ္ 
        "ဦးေခါင္းေဆးရေသာအက်ဳိးကား---သကၤေႏ ၱ၊ သၾကၤန္ဟု ေခၚဆုိအပ္ေသာ တနဂၤေႏ ြျဂဳိဟ္မင္း သည္။ ပုဏၰေမ၊ အံသာ(၃၆၀) ရသျဖင့္ တဘဂဂဏျပည့္၍ မိန္ရာသီ အ၀သာန္ န၀င္းမွ မိႆ ရာသီ အာဒိန၀င္းသုိ့ ေျပာင္းခ့ဲသည္ ရွိေသာ္။ ကၠူဓ၊ ဤ လူ့ျပည္၌။ မာဏ၀ါ၊ သတၱ၀ါဟုေခၚေ၀ၚ အပ္ကုန္ေသာ။ မႏုဇာ၊ လူအေပါင္း တုိ့သည္။ သိရာ၊ ဦးေခါင္းေဆးကုန္ရာ၏။ 
        ေတသံ၊ ထုိဦး ေခါင္းေဆး ကုန္ေသာ သူတုိ့အား။ သတၱဘာဂီ၊ ခုႏွစ္ႏွစ္ကျဖစ္ကုန္ေသာ။ ေရာဂီ၊ အနာမ်ဳိးတုိ ့သည္။ ၀ိနာေသယ်ဴံ၊ ကင္းေပ်ာက္ကုန္ရာ၏။ သုခဘာဂီ-ခ်မ္းသာျခင္း၏ အဘုိ ့ ျဖစ္ကုန္ေသာ။   သတသဟႆာနိ၊ တသိန္းေသာ အက်ဳိးတုိ့သည္။ ဘေ၀ယ်ဴံ၊ ျဖစ္ကုန္ရာ၏။" 

        ဤအထက္ေဖၚျပပါအတုိင္း နွစ္သစ္မွာ ေကာင္းက်ဳိး က်က္သေရ မဂၤလာအေပါင္းနဲ႕ ျပည့္စုုံရေအာင္ သၾကၤန္ကာလမ်ားမွာ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာမ်ား ျပဳလုပ္ရျခင္းျဖစ္တယ္လုိ႕ နားလည္ရပါေတာ့တယ္  
        
        နိဂုံးခ်ဳပ္အားျဖင့္ မူ သၾကၤန္ဆုိတာ ေျပာင္း လဲ ျခင္းလုိ႕ နားလည္ခဲ့ရပါပီ .. ဒီ ေျပာင္းလဲ ျခင္းဟာ ဘယ္ေတာ့မွမ်ား အဆုံးသတ္ပါလိမ့္ဟုလဲ ေတြးၾကည့္မိပါတယ္...ပုထုဇဥ္ဘ၀ နဲ႕ သံသရာတစ္ခြင္ က်င္လည္ခဲ့ရအုံးမယ္ဆုိရင္ျဖင့္ နိမ့္တုံတခါ  ျမင္ဘုံတစ္လွည့္ျဖင့္ ေျပာင္းလွည့္ေနအုံးမွာျဖစ္ေတာ့ ေတာ္ရုံနဲ႕ အဆုံးမသတ္နုိင္ေတာ့ဘူးလုိ႕ ေတြးမိပါတယ္....
        ေလာကၾကီး ထဲမွာ လူျဖစ္လာျပီး ေရၾကည္ရာ ျမက္နဳရာ လွည့္လည္ေနၾကသူေတြဟာ တစ္ေနရာကေန တစ္ေနရာဆီ ေျပာင္းေရႊ႕ျပီဆုိပါရင္ ကုိယ္နဲ႕ဆုိင္သည္ ပစၥည္းမ်ားကုိ သိမ္းဆည္း သယ္ေဆာင္သြားတတ္ၾကပါတယ္ ၊ အဲဒီလုိအခါမ်ဳိးမွာလဲ ေကာင္းနုိးနုိးရာရာ တန္ဖုိးရွိ သည့္ မိမိနဲ႕ အသုံးတည့္ေသာ အရာမ်ားကုိသိမ္းဆည္း ေလ့ရွိၾကပါတယ္ ။ တန္ဖုိးမဲ့ တဲ့ အရာေတြကုိ စြန္ ့ကာ ထားခဲ့ျပီး တန္ဖုိးၾကီးပစၥညး္ကုိ သာ မိမိနဲ႕ တပါးတည္း သယ္ေဆာင္သြားတတ္ၾကတာကုိ သတိျပဳမိပါတယ္ 
        ဒီပုံသဖြယ္ပါပဲ...မိမိတုိ႕ဟာ အျမဲမရွိေလေသာ သခၤါရ ေလာကနယ္မွာ လူျဖစ္လာၾကသူေတြမုိ႕ တစ္ေနရာတည္းမွာ ထာ၀ရ ဆုိတာေတာ့ မျဖစ္နုိင္ဘူးေပါ့  ... နိမ့္ရာကေန ျမင့္ရာဆီ ၊ ဆုိးရာကေန ေကာင္းရာဆီ ..က်ရွဳံးမွဳ႕ မွသည္ ေအာင္ျမင္မွဳ႕ဆီ ... ေဒသ တစ္ခုကေန ေဒသ တစ္ခုဆီ စသည္ စသည္ ျဖင့္  ေျပာင္းေရႊ႕ရမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္.. ေနာက္ဆုံး ေတာ့ ဒီဘ၀ ဒီခႏၶာကုိ စြန္႕ခြာလုိ႕ တမလြန္ဆုိတဲ့ ေနာင္ဘ၀ ဆီ အထိ ေျပာင္းေရႊ႕ရအုံးမယ္.. 
        သတၱ၀ါေတြမွာ ကံသာလ်ွင္ကုိယ္ပုိင္ ဥစၥာ ရွိေပရာ ဒီလုိ ေျပာင္းေရႊ႕တဲ့အခါမွာ တန္ဘုိးနဲ ျပီး အပါယ္ကုိ ဆြဲခ်နုိင္တဲ့ အကုသုိလ္္ကံ ဥစၥာေတြကုိပဲ သိမ္းဆည္း သယ္ေဆာင္သြားၾကမည့္အစား ...တန္ဖုိးၾကီးျပီး ျျမင့္ျမတ္ေသာ အထက္တန္းက် မ်က္နွာပန္းလွတဲ့ ဘုံဘ၀ေတြ ကုိ ေရာက္ေစနုိင္သည့္ ကုသုိလ္ကံ တည္းဟူေသာ ဥစၥာေတြကုိ သယ္ေဆာင္သြားနုိင္ရင္ အေကာင္းဆုံးမဟုတ္ပါလား
        ဒါေၾကာင့္ တစ္နွစ္မွသည္ တစ္နွစ္ဆီသုိ႕ ေရႊ႕ေျပာင္းေသာ ဒီသၾကၤန္ အခါ အေၾကာင္း ေလ့လာဆည္းပူးရင္း  နွစ္သစ္ၾကိမ္ရာ မဂၤလာရွိေသာ သၾကၤန္အခါကာလမွာ ေကာင္းျမတ္လွေသာ ဒါန ၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ ျမတ္ေကာင္းမွဳ႕ေတြကုိ ၾကဳိးစားျပဳလုိ႕  နွစ္ေဟာင္းက အကုသုိလ္အညစ္ေၾကး အျပစ္ေဘးထုိက္သည့္္ ဒုစရုိက္ေတြကုိ နွစ္ခဲ့ ၾကပါစုိ႕လား ...နွစ္သစ္မွာ ကုသုိလ္ သုစရုိက္တရားေတြနဲ႕ ဘ၀ကုိ သစ္လြင္ေတာက္ေျပာင္လာေအာင္ ရြက္ေဆာင္ၾကပါစုိ႕လားလုိ႕ တုိက္တြန္းရင္း စာေရးသူရဲ႕ အေတြးေလးေတြကုိ နိဂုံးခ်ဳပ္ပါရေစ။


လူမုန္​း (ဓမၼ​ေရာင္​စဥ္​)

ေန႔တိုင္းဘ၀သစ္ စႏိုင္သည္. Powered by Blogger.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost Review